fredag 9. desember 2011

Kalendergavene.... 1.-8. desember.

1. desember og jeg har strevd meg ut av senga, brekt ryggen på plass og sprutet vann i ansiktet. En stk. hund ligger og plirer til meg når jeg åpner døren til kontoret. Og jeg tror hun tenker: "Så tilige du e idag då, e'kje vågen ennå eg."


Ved siden av henne, i sofaen, ligger haugen med kalendergaver. Det er mitt privilegium å få åpne den første. Det blåser og regner på ruta, så jeg ser litt ut før jeg spendt rusler bort. Hundeøyne følger meg i håp om at jeg skal kose og klappe henne. Ikke i dag, Saga!


Tar opp den søte manneinnpakkede pakken med et 1-tall på. I forskjell til de andre med nøye planlagt papir, hamphyssing rundt og en sjokoladenisse knyttet fast til pakken, er dette den søteste innpakkingen av dem alle! Han satt oppe i flere kvarter og strevde for å få ferdig alle 12 pakkene. Sirlig klippet, revet (uhell), rullet (2 ganger for mye papir) og tapet så man nesten ikke ser papiret. Note to self, kjøpe ny tape!


Saga livnet til og hoppet ned på gulvet, ventet på at jeg skulle slippe henne ut for å gå på do. Jeg VISSTE det ville bli et problem, regnet og blåste jo, prinsesser liker ikke slik.....


Pakken trygt i hånda, og ned trappa. Forventningsfull! Glemte nesten å åpne terrassedøra, fikk den nesten ikke igjen... BLÅSBLÅS...


Der røk tapen til slutt, han hadde jammen brukt en del ja. ;


Så nå sitter jeg her og skriver om pakkekalender, drikker julete som jeg nettop fikk i 1. desemberpakken, innpakket av den snilleste kjæresten som finnes.
‎.... og glemte nesten å slippe inn prinsessen som ikke ville være ute i regnet!




2. desember: 
Hele dagen har gått. Har ventet og ventet på at Paul skulle komme hjem. Var jo ikke noe gøy å sitte her å vite at ingen hadde åpnet pakke nr. to enda.


For å få tida til å gå, satte jeg på Polarekspressen og fant frem alle pakkene. Salig rot på gulvet og en stk. hund som var livredd innpakningspapir, saks, og taperull. Alt ble kjeftet på i tur og orden. Til slutt gav hun opp og la seg i sofa'en sin og kikket dumt på eieren som tok i de farlige tingene.


Endelig - etter hva jeg betegner som en evighet, og 7 pakker senere, bakker arbeidsbilen inn i gården. 1 stk sliten mann detter inn dørene med allverdens spiselige ting fra plassen han hadde jobbet overtid på. Mmmmmm....


Fremdeles masse venting, han skulle dusje, spise og legge beina trygt på bordet for å virkelig slappe av.


DER fant han ut at pakken skulle hentes og åpnes. Man skulle nesten trodd at hunden visste hva som skulle skje, for hun hoppet og sprettet og logret med halen. Går det an å si at en hund hjelper til med å åpne pakke??? Det var nettop det som skjedde, for snuten hennes var i veien hele tiden.


Men endelig var papiret av, og pakke nr. 2 i kalenderen var behørig røsket av. Og inni fant min kjære en proteinbar.... Nedtur spør du meg, når han hadde trengt den tidligere på dagen.


Men han var så glad, og leste hvor mange proteiner og karbohydrater det var i.


Treningsting er visst en klar bankers....




3. desember: 
Har du noen gang vert våken men ikke klarer å åpne øynene? Slik startet dagen for meg. FIKK ikke sove, vridde meg for å finne en bedre stilling, men, neida! Søvnen hadde tatt nattlua med seg og tuslet ut i morgenen.


Halvblind leter jeg etter lysbryteren, og det skjærende lyset blendet meg i fire sekunder før jeg klarte å finne klærne mine. Oi, kledde av meg helt selv i går, den haugen var jeg ikke særlig stolt over.


Men det er jo min tur til å åpne gave i dag. Wohooooooo! (Ikke fullt så mye entusiasme, jeg er fremdeles trett.) Rusler inn til Saga som fremdeles sover rett ved siden av alle pakkene, hun er hvertfall ikke klar til å stå opp. Titter så vidt på meg og krøller seg sammen igjen. Nå har jeg mulighet til å klemme på alle pakkene, for jeg finner ikke nr. 3. men klarer å la det være (litt hvertfall). DER! Det er en dvd, ikke vanskelig å se, men hvilken er det?? Tar den under armen og rusler ned på kjøkkenet.


Legger pakken forsiktig ned på kjøkkenbordet, og går bort og begynner å bake! JEG BEGYNNER Å BAKE! Ikke åpne pakke, men bake. Titter over skulderen og ser på pakken i ren selvpining. Scones til frokost først, med ekte vaniljesukker, kardemomme og valnøtter. Fikk alle ni inn i ovnen (de er store) og laget meg en god kopp gløggte.


Nå er det det skjer snart! Men er det ikke litt stille her? Ingen hund som plager og maser om kos? Hører et dunk fra andre etasje. Tasstass, der kommer hun, rett bort til ovnen og opp på to og sniffer høylytt! Jeg må jo bare le av henne.... Men nå har jeg ikke mer tålmodighet, setter meg og tar opp den søte manneinnpakkede dvd'en.


Jeg røsket av papiret, var så ivrig etter den lange selvpiningen. Merket ikke at det hadde lysnet betraktelig mens jeg baket. Der så jeg hva jeg hadde fått!!! Den aller siste Harry Potter filmen! For en fantastisk dag dette kommer til å bli.


Nå kan jeg ikke skrive mer, for magen rumler etter scones og mer te. Og etterpå skal jeg rigge meg i sofa'en og kjøre film!!!


God 3. desember!




4. og 5. desember:





Må jo bare innrømme at søndag ble en dag uten helt de store opplevelsene. Men fikk da sett julefilm med The Mutppets. Kjæresten skulle ha pakket opp gaven sin, men han var på jobb. Hele dagen..... til langt på natt.


På kvelden pakket jeg bagen min og reiste til Mavita, vi skulle kose oss og se film sammen, og spise og drikke godt. Det ble film, chips, sjokolade, pepperkaker og julete. Der lå vi i hver sin ende av sofaen og bare henta oss inn etter lørdagens utskeielser. Hunden var selvfølgelig med.... Hun vekslet mellom å ligge i hvert vårt fang, og fikk masse kos og chipsbiter.


Vi måtte jo legge oss til slutt, og jeg fikk den store ære å ligge på det lille "kontoret" som var fylt med ting som egentlig skulle vert i kjellerboden. En meget fornøyd, nybada hund breiet seg i senga og vi prøvde å sove. I løpet av natta begynte det å sne, og halvvåken etter et dobesøk, tittet jeg ut mellom lamellene som skjulte lysende stjerner. Julestemning i lufta der sneen dalte!


Hele neste dag gikk, besøkte mor og far, besøkte en venninne....


Åååååh så deilig det var å komme hjem igjen. Lukta og lyden av sitt eget hjem, det er bare så deilig. Og jammen der kom sjefen også, så vi sammen kunne åpne hver vår pakke ved spisebordet. Jeg syntes jeg var raus da jeg lot ham få hente begge pakkene, tror jo han er like ivrig som det jeg er. Tente lysene med juleduft, og spiste en klementin og drakk te (det er jo ikke noe nytt). Kjente at det var litt flaut da han kom med pakkene, min til ham var liten og hans til meg var STOR!


Men igjen overrasket han meg med synlig stor glede over å få bokser, "akkurat hva jeg trengte"! Så var det min tur, lignet litt på konfekteske, men visste det var lite aktuelt på en mandag. Faktisk var jeg helt blank på hva det kunne være, å jeg som er så flink til å gjette på slikt.


Ingen selvpining i dag, røsket av papiret og inni der var det "god jul"bokstaver, hvite med rødt juletrykk, og prislappen fremdeles på. Søte gutten min! Og han er så flink, for jeg har ønsket meg disse fra jeg så dem første gang. Var nok ikke dumt med alle reklamebladene, der jeg satte ring rundt ting som jeg ønsket meg. 


 6. desember:


I dag har vi hatt hagl, regn og sne.... Delvis sol i 3 minutter og vind fra alle kanter. Det beste var da jeg satt på kjøkkenet med en kopp cappuchino og det snødde fra grå aftenhimmel. Å sitte å se hvor sakte det dalte, fikk meg til å tro at det nå skulle bli snødekte enger og trollhvite trær. Men det forble kun i mitt ønske, for ikke lenge etter regnet det.


Så var det tid for å åpne pakke nr. 6! Paul sparte det så lenge at jeg nesten ble litt syrlig.... Men så ruslet han endelig opp og hentet pakken som han meget godt kunne se hva var.


Mens han løsnet båndet rundt pakken, lurte han på om sjokoladen som også hang der, var god? Hvordan kunne jeg vite det, når alle var knyttet rundt hans pakker (skulle gjerne spist alle sammen)? ; Nå hadde han fått fram DVD'en jeg hadde kjøpt, å igjen så jeg gleden i øynene - "The Expendables"! "Ka ti ska me se den?"


(Jeg visste dette var en bankers!)


7. desember:
Så sitter jeg her igjen ved kjøkkenbordet. Omringet av konvolutter, papirer og avtaleboka, og selvfølgelig den evige teen min.Er evig takknemlig for at jeg fikk sove lenge i dag, etter en del netter med rusling rundt uten søvn.


Det er hvitt i hagen, og skyfri himmel. Tenker dette blir en fin dag å gå tur i. Så dagen planlegges der etter.....


Men jeg har da en pakke å åpne. Min dag i dag! Pakken er firkantet, med en lang, sylinderformet ting oppå. Ville sagt det er en mascara, men trodde ikke han hadde (hmmm... skal jeg skrive vett???) greie på sånne ting. Men la meg bli ovverrasket.


Hahahahahahaha! Midt på en onsdag, og jeg får en pakke "Love Hearts" og Jakobsens dessertstenger (sjokolade og marsipan)! Noe så dårlig gjort (jeg ler enda) å pine meg sånn, for det er det beste jeg vet! Men jeg fikk rett med mascara'en. Tror ikke han har greie på sånn......!


8. desember:
Har vert på jobb, og det er konstant masse varer som må pakkes opp. Den ene eska etter den andre. Det blir knapt tid til litt mat, og kaffe. Men så går dagen hvertfall fort, og plutselig er en på vei hjem igjen...


Vel hjemme blir jeg møtt av en stk. sliten samboer. Med poser under øynene og sliten stemme lurte han på om det var ok at han ikke hadde laget middag. Og jeg hadde ingenting i mot å fikse middag for oss, mens han tok seg en velfortjent dusj.


Etter et velfortjent måltid fant jeg frem pc'en og han fant frem pakken sin. Spendt tittet jeg over skjermen og håpet på samme glede som de andre dagene. Han er jo så lett å glede....


Og selvfølgelig var han glad for den lille deo'en og igjen fikk jeg varme i de trette øynene hans!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar