torsdag 4. desember 2014

Hvordan brygge en god kanne julete!

Det kan for mange høres merkelig ut at en ikke kan lage te, men slik er det nå en gang. Vet om mange som ikke kan koke vann til potetene, de har aldri blitt gitt sjansen til å lære.

Så her er innføring i å brygge en god kanne julete, eller annen te du måtte ønske.


Du kjøper deg den ønskede teen, og den åpnede posen legger du i en krukke med tett lokk, for ikke å miste smaken på teen. Her har jeg sort julete fra Cemo, Den smaker himmelsk godt!

 Så har jeg kjøpt tefilter hos Søstrene Grene, det bruker jeg alltid. ALDRI bruker jeg tefilter i stål, av smaksgrunn og at det da alltid ligge terester igjen i kanna/koppen.

Til den lille kanna jeg bruker i dag, som rommer ca. 0,7 liter, har jeg 1,5 ts. te. 

Her ser du at jeg bruker en egen doseringskje, men den er bare litt større enn en vanlig teskje. Og ingen teer er like, så det er jo å prøve seg fram. Men stortsett bruker jeg det samme:

0,7 l. vann - 1,5 ts. te
1,2 l. vann - 2 ts. te
 Har det oppi posen og klemmer den liksom litt sammen for å lage knute på toppen av posen.
 Slik som dette:
 Legger den oppi kanna, og heller over det kokte vannet.
La dette stå og trekke i ca. 3-5 min.

Enjoy!



Om du vil holde på varmen bruker du en tevarmer over kanna, slik som jeg har gjort her på bildet:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar