fredag 9. desember 2011

9.-16 desember!



9. desember:
O'helage førjul! Blåser og regner fra alle kanter, og innimellom hagler det klinkekuler! 

I natt ble vi vekket av at jeg fikk sms fra naboen som ikke var hjemme, men hadde en meget mørkredd sønn, og der var strømmen gått. Så vi var fint nødt til å finne klær, å rusle over for å finne feilen. Min meget flinke elektriker klarte jo den saken så lett som bare det. Men nå manglet vi en del søvn.

Så da jeg våknet, hadde jeg "forsovet" meg så jeg ikke hadde så mange timer igjen til å gå på jobb. Sliten og med håret til alle kanter (godt gjort med langt hår) kom jeg ned og laget meg frokost. Og TO stk. hunder som ville gå på do, skjønt det ble gjort fort i en port. Satte meg ned og spiste maten min, mens hundene slukte sin. Hadde egentlig glemt at det var jeg som skulle åpne dagens pakke.

Fikk vel rusle opp og hente den da. Med to ivrig hunder sloss  om å komme først opp, og logrene sto de i veien for meg øverst i trappa. Hentet en sylinderformet, tung pakke, og ruslet ned igjen. Og to forvirrede pelsdotter fikk meg nesten til å snuble ned igjen..... Gi meg litt fred da! (ler godt av dem da)

9. desember og fredag! Jeg fikk en champis, den jeg liker best. Så da har jeg godis for helgen!!! Nammmm!




10. og 11. desember:


Lang dag i går også! Men tenk så koselig å bli hentet av yngstedatter og barnebarn. Der sto to av mine dyrebareste mennesker i mitt liv og ventet på at jeg skulle bli ferdig på jobb. Så bar det avsted hjem til meg, og barnebarn skulle overnatte hos oss. Hun hadde gledet seg hele dagen (og det hadde mormor'en også)!

Vel hjemme ventet to sinnsyke hunder som var så glade at de peip og dansa så man nesten ble litt tussete. Så vi gikk en liten tur, så de kunne gjøre sitt ifra seg.

Etter litt godterier med masse e'er i, var 1. stk barnebarn i ett hundre. Da Paul kom hjem og vi satte oss ved middagsbordet, satt Alida å hoppet så vi måtte roe henne ned. Hun kom da på, etter maten, at hun skulle lage fly av servietten sin. Det brukte hun nesten en time og en taperull på!

Paul hentet pakken sin (Alida ville helst hatt den og åpnet den) og åpnet pakke nr. 10! "The best of Madrugada", å den skulle han ha i arbeidsbilen (hva med med meg da, skulle ikke jeg også få gleden av å høre på den???).

11. desember våknet jeg av småprat på gjesterommet/kontoret. Trøtt i hele kroppen slet jeg meg opp og kledde meg (ser at jeg ikke var våken da klærne kom på - fugleskremsel),  ute i gangen møtte jeg en solblid liten jente som var meget klar for å starte dagen. Hun fikk ta med seg pakken min, og gikk forsiktig ned trappen, for mormor hadde sagt at pakken kunne knuse (hadde en liten anelse hva det var, av å ta på den),

Men først måtte vi lufte hundene, så ikke Lolita tisset inne igjen! Men så kunne vi sette oss og Alida åpnet pakken med søte barnehender, og pratet ivei om pakker å nisser og julen. Mormor svarte ja og ha innimellom, uten å helt forstå hva det handlet om. Bare det var jul, nisser og pakker, brydde jeg meg ikke om å finne tråden i hva hun sa, bare vi begge var fornøyde. 

Fornøyde var vi begge to, og inni pakken fant vi to nydelige telys-holdere. Igjen, akkurat som jeg ønsket meg!


God adventsøndag!


12. desember:


Denne dagen har ikke vert den beste. Med syk mage på natta og lite søvn. Klarte alikevel å lage noen korter i dag, selv om hodet banket og magen var litt i ulaget. 

Og selv om formen ikke var helt på topp, tok jeg med hunden og gikk rundt Mosvannet. Det  var forfriskende og deilig, selv med regn  og hagl. Vet ikke helt med hunden, for etterhvert som vi passerte joggere, syklende og ender som plasket i vannkanten, sluttet hun å logre og gikk helst bare bak meg. Men jeg syntes det var deilig, og den syke kroppen føltes så mye bedre etterpå.

Det tok sin tid før sjefen kom hjem, som vanlig. Så etter turen fikk jeg gjort en del i huset og laget middag. Endelig bakket firmabilen inn i gården og vi kunne igjen nyte hverandres samvær (måtte av åpenbare grunner sove på gjesteværelset i natt). Etter det vanlige middag, dusj og litt rydding, kunne han  åpne den 12. pakken i kalenderen. 

Dusjsåpe... Spennende! Hahaha, og etter han hadde vert i dusjen.


13. desember:


Lucia dagen i dag, å det har jeg ikke merket noe tiil, annet enn at det ligger masse bilder ute på FB. Ikke kan jeg spise Lussekatter, da det absolutt ikke inngår i dietten min. Så den vanlige, kjedelige havrefrasen kom på bordet og igjen en kopp te.

Ingen dikkedarer, for jeg skulle på jobb. Letteste pakken jeg noen gang har tatt i, og stor.... Men inni var det to søte, hvite nisser som med en gang fant plass i heimen.

En fortsatt god Luciadag!


14. desember:




Hvorfor vil man seg selv så vondt? Det evige maset med dyre pakker og ikke bare halve familietreet skal ha pakker, men hele treet og halve venneflokken. Man kjøper seg fattig på dyre og mange ting, og mister gleden over at det snart er jul, og familietid.

Hva er  julen for deg? Julen for meg er hvertfall: At man kjøper en liten oppmerksomhet til den nermeste familien, sender ut julekort til familie og venner. Viser omtanke og kjærlighet til hverandre. Da betyr ikke en dyr pakke så veldig mye for meg. Pakk inn en konfekteske og jeg er lykkelig! (En liten en.....) 

I dag har jeg sett alt for mye av dem som stresser rundt og kjøper, og river seg i håret og har mistet helt julestemningen. Det er så  synd, for det er så mye bedre med ro og harmoni, enn mas og kav. Kanskje en gang....?

Så får vi gå til åpningen av pakke nr. 14, som slettes ikke var dyr, det var en nyttig ting og spiselig sådan. Samboer åpnet seg enda en proteinbar, og han kan ta seg litt energi etter trening!


15. desember:




Er det mulig å glemme at en skal åpne pakke??? For det er nettop det jeg gjorde i dag, sto opp og laget meg frokost, leste nettavisa og drakk te (ingen overraskelse det). Og etter frokost tok jeg fatt på bøtteballetten, tørrmoppet, våtmoppet og tørket støv. Barberte 1. stk hund og ryddet og vasket etter den seansen, phew! En stk. sur hund!!!! Jaja, men pen ble hun.

Så laget jeg meg en kopp cappuchino og ville sette meg ned å slappe av, DA kom jeg på at jeg hadde en pakke å åpne! Tok kaffen med meg opp på kontoret og rigget meg i sofa'en. Hmmmmm.... sylinderformet pakke igjen! STOR! Kunne det være løper til bordet? Sukk, hva var det nå han hadde kjøpt??? 

Fikk fjernet alt papiret, han har virkelig pakket godt inn ja! Og siden en stk. hund satt med nesa i veien, måtte jeg flytte litt på den manken hun hadde igjen etter barberinga, så jeg selv kunne få se hva som lå inni pakken. Og ut av papiret rullet det seg ut en inngangsmatte i rødt, med søte julegnomer  og "God Jul" på. Jeg flirte godt av oppfinnsomheten hans, og gikk rett ned og la den ved inngangsdøra. Den passet akkurat, for rett ved siden sto "Julegnomen" som var lik dem på matta.

Jeg har til nå fått så mange fine ting, og må si han har vert meget oppfinnsom, og tittet nøye på reklamebladene med ringer rundt div. ting...... ;-)


16. desember:




Så var det ny dag! Og det bare kom over meg at NÅ skulle jeg pakke bilen og reise på hytta. Men kun for dagen, for sambo. skulle kjøres på julebord på kvelden.

Vel oppe på fjellet, veien var isete og glatt, og trærne var dekket med rim, begynte jeg å pakke ut ved, skap og div. poser. Med vedsekken i armene gikk jeg inn i skogen som trolsk strakte armene etter meg der jeg gikk på snøhvit  bakke. Det var nesten som om Saga merket det trolske, for hun sniffet rundt i skrekkblandet fryd. Oppvakte ører og halen rett ut.

Men jeg våknet opp av drømmen, og ramlet inn i en delvis varm hytte (ovn som står på 7 grader). Så her var det bare å få gang på vedoven og rydde på plass alt jeg hadde båret  på plass.....

Det gjør ikke  noe at ute ser det ut som det snart skal lave ned med sne, inne knitrer det i ovnen. Gjorde ikke noe at det ikke kom sne heller, bare følelsen var der. Den gode vinterfølelsen.

Men her kan jeg ikke være hele dagen. Så det bar hjemover, på gjensyn i morgen, kjære trollskog!

Hjemme i hverdagen, og jeg venter på pakkeåpneren.... Sliten gutt inn døren, og egentlig veldig klar for helg. Nystelt og i finstasen fant han fram pakken sin. Inni fant han boka  "Pinlig! Alt om tabbene du helst vil glemme."

Jeg håper han får et fint julebord i kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar